3 belangrijke punten om je aandacht op te richten

Omgaan met sensitiviteit, de informatie die binnenkomt en verwerkt moet worden

Via je zintuigen krijgen je hersenen als een antenne een enorme stroom aan informatie binnen. Bij al die indrukken gaan je hersenen, als door een filter,  na hoe belangrijk ze zijn, of ze doordringen tot ons bewustzijn en of je actie moeten ondernemen.

Door bewust te worden welke en hoeveel van die prikkels door dat filter komen kun je je leven en je omgeving zo inrichten dat je optimaal kunt functioneren.

Daarvoor zijn een aantal dingen belangrijk:

  • gezonde leefgewoontes
  • wat kost je energie, wat geeft je energie
  • het gedrag van jezelf en de ander begrijpen
  • het gebruiken van je talenten en kwaliteiten
  • je grenzen kennen, aangeven en behouden
  • prikkelmanagement
  • planning en structuur
  • effectieve communicatie
  • bewustwording
  • minder doen wat je moet, meer doen wat je wilt
  • vallen maar vooral weer opstaan
  • omgaan met emoties van jezelf en van de ander
  • je relaties gezond houden
  • accepteren wat je ècht niet kunt veranderen

Rust maar niet saai

De ideale hoeveelheid prikkels is voor iedereen anders. Het gaat om de balans in de hoeveelheid prikkels die voor jou geschikt zijn. Sommige mensen zijn actief op zoek naar prikkels, anderen vermijden ze juist omdat het al druk genoeg is in hun hoofd. Zowel over- als onderprikkeling leiden tot fysieke en mentale klachten als depressieve gevoelens, burn-out, slecht slapen, vermoeidheid, stress, verslavingen enz.

Het is je sensitiviteit die je kwetsbaar maakt, maar onder de juiste omstandigheden succesvol en krachtig. Hoe bescherm je deze kwaliteit en creëer je een omgeving die voor jou geschikt is om te groeien en te bloeien?

Het gedrag van jezelf en de ander begrijpen

Gedrag, de wijze waarop je in het leven staat en reageert op situaties, bewust en onbewust.

Zowel erfelijkheid als je omgeving beïnvloeden je gedrag.

Je gedrag, en de emoties die daarbij horen, geven je informatie over hoe je je voelt en hebben een onderliggende oorzaak, als het je duidelijk wordt wat de oorzaak is kun je je gedrag veranderen.

Waarom zou je je gedrag willen veranderen?

Meestal heb je een primaire reactie hoe je op situaties reageert maar dat is niet altijd de reactie en het gedrag waarmee je kunt bereiken wat je wilt bereiken.

 

Haal het beste uit je relaties

Met je geliefde, je gezin, familie, je kinderen, vrienden en op je werk….

Geboren als sociale wezen is het belangrijk gezonde relaties te hebben om je je goed te voelen.

Iedereen is anders, door zijn achtergrond, zijn levensomstandigheden, drijfveren, normen, waarden en wat voor hem of haar belangrijk is .

Als er 

  • respect
  • vertrouwen
  • communicatie 

is, kun je een conflict oplossen

Als relatie coach help ik je je relaties gezond te houden en er het beste uit te halen.  Omdat je leert het gedrag van de ander te begrijpen en welk gedrag je daar tegenover kunt zetten zal het gedrag van de ander mee veranderen. Het is niet altijd nodig dat de ander daar ook bij aanwezig is. 

Zo hoef je niet door te knippen wat je los kunt maken.